Saturday, March 17, 2012

Penjagaan bayi yang selamat (Part 1)


Assalamualaikum
Untuk post pertama saya mulakan dengan cara yang selamat dalam penjagaan bayi
Gambar di atas menunjukkan secara dasar tentang cara penjagaan bayi 

Cara memandikan bayi secara selamat

1. Pertama sekali sebelum memandikan bayi anda, pastikan dahulu suhu air tersebut sama ada sesuai atau tidak. Suhu air yang sesuai adalah di antara 37 darjah Celsius ataupun gunakan siku anda untuk menguji sama ada terlalu sejuk atau panas. Selain itu, anda boleh menggunakan termometer untuk menentukan suhu air. 
2. Seterusnya, anda perlu meletakkan air sejuk dahulu ke dalam besen sebelum air panas. Elakkan meletakkan bayi anda di dalam besen semasa air sedang di isi. Ini adalah kerana suhu air akan berubah dengan pantas. 
3. Tutup semua kepala paip jika anda menggunakan tab mandi orang dewasa. Apabila bayi anda mula membesar, mereka akan mempunyai tenaga yang cukup untuk membuka kepala paip. Oleh itu, ajar mereka agar tidak menyentuh kepala paip. 
4. Suhu bayi boleh turun dengan pantas sebaik sahaja anda keluarkannya dari tab mandi walaupun air mandian tersebut suam. Oleh itu, balutkan bayi anda dengan kain tuala dan tutup kepalanya sebelum memakaikan mereka lampin. Selain itu, pastikan bilik anda berada pada suhu panas selesa dan sesuai. 
5. Setelah itu, balutkan bayi anda dengan menggunakan tuala kering dan peluk mereka selama 10 minit untuk memanaskan badannya. Apabila bayi anda selesai memakai baju, gunakan tuala yang kering dan suam kemudian balutkan badan mereka. 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...