Setiap ibubapa mahukan anak yang baik tingkahlakunya. Di peringkat awal kanak-kanak, ketidaksempurnaan tingkahlaku itu adalah normal dan merupakan sebahagian daripada proses perkembangan. Namun, tingkahlaku yang merbahaya dan merosakkan perlu disekat. Masalah tingkahlaku dikalangan kanak-kanak ini disebabkan oleh pelbagai faktor dan peranan ibubapa dan guru adalah membimbing dan menguruskan tingkahlaku mereka.
Definisi Tingkahlaku
Diucapkan oleh seseorang. Ia merupakan tindakbalas seseorang terhadap apa yang berlaku di dalam diri sendiri atau dari persekitaran mereka. Terdapat dua jenis tingkah laku iaitu tingkahlaku yang boleh dilihat dan tingkahlaku yang tidak boleh dilihat.
Tingkahlaku nyata / boleh dilihat (overt behavior)
a. tingkahlaku verbal (penggunaan bahasa) cth; bercakap
b. tingkahlaku motor (pergerakan badan) cth: berlari
Tingkahlaku tersembunyi / tidak boleh dilihat (covert behavior)
a. proses mental (pemikiran) cth: memori, kenangan, ingatan
Ciri-ciri semulajadi tingkahlaku kanak-kanak (bawah 7 tahun)
a. Sangat aktif
b. Meniru perbuatan orang lain
c. Degil
d. Belum mampu membezakan antara yang betul dan yang salah
e.Suka bertanya soalan
f. Ingatan yang tajam
g. Sukakan ganjaran dan sokongan
h. Suka bermain
i. Suka bersaing
j. Daya sensiviti yang tinggi
k. Daya imaginasi yang kreativiti yang tinggi
Tingkahlaku kanak-kanak yang bermasalah
Sesuatu tingkahlaku yang boleh merosakkan diri sendiri atau orang lain termasuk persekitaran
Ciri-ciri tingkahlaku kanak-kanak yang bermasalah
a. Tantrum
b. Bimbang ditinggalkan
c. Menjerit
d. Menggigit
e. Memukul
f. Penting diri
h. Pemalu
i. Takut
j. Membuli
0 comments:
Post a Comment