Friday, May 4, 2012

Every Child Is Special

Apa itu kanak-kanak istimewa?

Menurut Wikipedia, kanak-kanak istimewa ialah kanak-kanak yang tergolong dalam kumpulan Orang Kehilangan Upaya (OKU), iaitu seseorang yang tidak berupaya menentukan sendiri bagi memperoleh sepenuhnya, atau sebahagian daripada keperluan biasa individu, dan tidak dapat hidup bermasyarakat sama ada dari segi fizikal atau mental, dan berlaku sama ada sejak dilahirkan, ataupun sesudah itu.

simbol antarabangsa

Apakah kategori OKU?

  1. Kurang Upaya Pendengaran
  2. Kurang Upaya Penglihatan
  3. Kurang Upaya Fizikal
  4. Ceberal Palsy
  5. Masalah Pembelajaran
    • Disleksia
    • ADHD (Attention Defisit and Hyperactivity Disorder)
    • Dispraksia (gerakan anggota tubuh)
    • Diskalkulia (matematik)
    • Autisme
    • Sindrome Down
Adakah kanak-kanak istimewa ini tidak akan berjaya apabila ia dewasa?

Tidak. Tidak semua kanak-kanak yang mengalami masalah pembelajaran tidak berjaya dalam hidup. Terdapat beberapa tokoh yang mengalami masalah pembelajaran tetapi mampu berjaya. Antaranya ialah Albert Einstein (masalah pertuturan dan pelajar yang lembab dan lambat memahami bahasa), Thomas Alva Edison (cacat pendengaran apabila mengalami demam cacar ketika kecil), dan Stephen Hawking (lumpuh hampir seluruh badan akibat penyakit sejenis neuron motor).

Merupakan sebuah movie yang diarahkan oleh Aamir Khan dan mula ditayangkan pada tahun 2007. Cerita ini mengisahkan tentang kehidupan seorang kanak-kanak yang mempunyai masalah dyslexia; sejenis gangguan dalam pembelajaran yang biasanya di alami oleh kanak-kanak. Lazimnya, masalah pembelajaran yang dihadapi adalah seperti membaca, menulis, mengeja, dan kemahiran mengira. Menariknya ialah setiap orang dengan dyslexia mempunyai masalah yang tidak serupa dengan orang lain dengan dyslexia 






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...